De laatste 747 is uit de roulatie

Sinds 1971 vliegt KLM al met het iconische toestel de Boeing 747.  Na jaren trouwe dienst wordt de 747 niet meer ingezet voor passagiersvluchten en eindigt hier een tijdperk voor KLM. De 747 wordt niet meer ingezet om twee redenen. Door de maatregelen van de overheid i.v.m. het corona-virus wordt er slechts 10% van de reguliere vluchten uitgevoerd. Daarnaast is de 747 met zijn vier motoren niet zo zuinig als de huidige nieuwere modellen en brengt dit type veel kosten met zich mee qua verbruik en onderhoud.

 

KLM doet nog niet de gehele vloot weg. Enkele toestellen worden ook omgebouwd tot vrachtvliegtuigen waarop het moment meer vraag naar is. Door internationale samenwerkingen worden veel vliegtuigen ingezet voor medische doeleinden. Ook blijven dochtermaatschappij van KLM nog wel met het toestel vliegen.

 

Voorheen was de Boeing 747 het grootste passagiersvliegtuig. Hedendaags is de Airbus A380 de grootte winnaar met plaats voor zo’n 853 passagiers. Dit is nog niet het grootste vliegtuig. Het grootste vliegtuig, de Antonov AN-225, is een vrachtvliegtuig die nog een slag groter is. Vele maatschappijen hadden al afscheid genomen van de 747 door de toename in vliegverkeer waardoor er vraag is naar grotere vliegtuigen, vernieuwing en het steeds belangrijk wordende CO2 reductie beleid bij vliegmaatschappijen.