Apps | Filmcamera's | Fotocamera's | Games | Mobiele telefonie | Tablets || Draadbreuk | Video in 24 uur
GadgetTest
Final Fantasy XIII-2 – Gamereview
Kan je het verleden veranderen als je de toekomst verandert? ‘Ja!’ zeggen alle personages in Final Fantasy XIII-2. Sommigen moeten even aan het idee wennen, maar die momenten van reflectie duren nooit lang. Op dit punt besef je als speler dat het misschien niet helemaal toeval is dat Square-Enix voor een sequel vol tijdreizen en het redden van het verleden heeft gekozen. De eerste Final Fantasy XIII (elke Final Fantasy speelt zich in een andere fantasiewereld af, dit is een van de weinige ‘echte sequels’) werd kort na zijn lancering in 2010 namelijk uitgekotst door veel gamers. Dat er toch genoeg draagvlak is voor een sequel, bewijst hoe versplinterd de fancommunity rond de ooit zo gelauwerde RPG-serie is.

Avatar XIII
Het is moeilijk om Final Fantasy XIII-2 te bespreken zonder eerst de problemen rondom het eerste deel aan te kaarten. Final Fantasy XIII werd onder een hype uitgebracht die zich zelfs kon meten met James Camerons Avatar. Het beloofde een kleurrijk avontuur te worden in een fantasiewereld zoals je die nog nooit had gezien, met grafische pracht en praal waar je onderkaak van zou ontwrichten. Fraai was XIII zeker, met graphics die ook nu nog de crème de la crème van de PlayStation 3 en Xbox 360 zijn. Qua gameplay viel de titel echter tegen. Waar role-playing games tegenwoordig vrijheid in het vormen van je personages en avontuur bieden, is Final Fantasy XIII een van de benauwdste delen uit de serie. Het verhaal was interessant genoeg, maar je kreeg zelden de ruimte om even uit te rusten en zelf op avontuur te gaan.


Honger
En nu zijn we enkele jaren verder en heeft Square Enix geluisterd naar de vele kritieken. Het avontuur speelt zich in hetzelfde universum af maar qua gameplay is er veel veranderd. Of specifieker, er is veel toegevoegd en de dingen die goed waren in het eerste deel, zijn ietsje verbeterd. Het is waarschijnlijk lang niet genoeg om verontwaardigde fans van de serie terug te laten keren, maar het voelt als een optimistisch begin voor een studio die zijn lesje in nederigheid heeft geleerd. De honger naar avontuur, die ik persoonlijk voelde tijdens het spelen van de oude 2D Final Fantasy’s, kwam in ieder geval regelmatig naar boven borrelen tijdens XIII-2.


Beruchte melodrama
Het avontuur probeert zo veel mogelijk verhaal van het eerste deel te verbannen naar de datalog, die je op een regenachtige zondagmiddag kan doorlezen in het menu. De meeste personages hebben slechts hele kleine cameo’s. Dit avontuur gaat voornamelijk om nieuwkomer Noel en Serah, wiens rol in het eerste deel praktisch verwaarloosbaar is. Wel is ze het jongere zusje van eerdere hoofdpersonage Lightning, die in een stad buiten de tijdstroom vecht met iemand die alle wereld en tijdlijnen probeert te vernietigen. Standaardkost voor een Final Fantasy, wiens buitenaardse stijl en liefde voor ingewikkelde logica altijd al veel van opera heeft weg gehad. Gelukkig is er naast de beruchte melodrama af en toe ook ruimte voor interessantere verhaallijnen.


Net niet
De game opent zich relatief snel en leert de gamer om met iedereen te praten die een tekstballontje boven z’n hoofd heeft. Wie weet zadelen ze je namelijk op met een zijmissie, die in dit deel veel prominenter aanwezig zijn. Helaas moet Square-Enix leren dat missiegevers voor gamers herkenbaar moeten zijn. Het populairst is een uitroepteken boven deze mensen laten zweven. De missies tonen daarnaast weinig inspiratie, zeker vergeleken met het hoofdverhaal. Hetzelfde geldt voor het conversatiesysteem. Soms mag je een vraag kiezen voor een van de hoofdpersonages, maar in tegenstelling tot Mass Effect of Skyrim kun je er nooit het verhaal mee beïnvloeden. Beter gelukt is dan het monstervangsysteem. Als derde vechter heb je altijd een monster in je team dat je eerder versloeg. Deze beesten kun je items voeren om sterker te maken of zelfs attributen van zwakkere monsters aanleren. Het gaat verrassend diep en is zelfs een tikkeltje verslavend.

Conclusie
Square-Enix is een van de oudste gamebedrijven in Japan en met Final Fantasy XIII-2 bewijzen ze dat ze hun ontwikkelmethoden gelukkig nog durven te veranderen. Veel aanpassingen zijn niet optimaal of werden in eerdere FF’s zelfs beter gedaan; niettemin is XIII-2 een aanzienlijk leuker avontuur dan zijn voorganger geworden. Een aanrader voor iedere RPG-speler.

Cijfer: 8,8

Final Fantasy XIII-2 is verkrijgbaar voor de Xbox 360 en PlayStation 3

Nieuwste posts op GadgetTest.nl

- Video: Nokia Lumia 1520
- Uitgelicht: Mobiel casino 2.0
- Solar gadgets voor een betere wereld
- Nokia komt met Android-phone
- Kanye niet blij met 'Coinye'
- WhatsApp stuk
- Kijktip: Future Mix
- Jawel: De Galaxy S5 komt eraan
- [Sponsored Video] Win een Canon LEGRIA mini
- VindTelefoonnummers.nl: het begin van contact

Meest gelezen op GadgetTest

- WhatsApp voor iPad: geen jailbreak nodig (8803)
- Videobellen met de Samsung Galaxy Tab (2959)
- Google Chromebook preview (2129)
- In je slaap nooit meer iets missen - appreview (1370)
- Gratis BlackBerry unlocken (1224)
- Een koptelefoon van 15.000 dollar (1058)
- Terughalen van gewiste smsjes mogelijk (939)
- WhatsApp voor Nokia C3-00 en Nokia X2 beschikbaar (887)
- Een blik op WhatsApp voor Android (beta) (846)
- Waar is mijn telefoon!?!?! (843)